Regioviering 1 januari 2016 in de Basiliek

Een nieuw jaar. Een jaar waarin we veel aandacht hebben voor het heilig Jaar van Barmhartigheid. Een jaar met veel activiteiten. We startten 1 januari 2016 met een regioviering in de Basiliek van Hulst, een regioviering met twee gezichten. We luidden het nieuwe jaar in met een lach en een traan.

Een lach

Deze week is vanuit Oostakker aan Margriet Hermans het vredeslicht meegegeven voor Hulst. Het vredeslicht, het licht van de kaars, komt van Bethlehem en werd daags voor kerstmis naar Gent gebracht. De scouting uit België heeft het licht te voet opgehaald in Bethlehem, om het te verspreiden over de verschillende landen, wederom te voet.

Vandaag werd de kaars plechtig binnengebracht in de Basiliek. Deze kaars zal ook naar Rome gebracht worden. Alle mensen die het licht van de vrede willen meenemen en verspreiden kunnen hiervoor een kaars aansteken. We hopen dat velen het licht van de vrede zullen verspreiden.

Een traan

In de komende weken zullen de kerken in St. Jansteen, Graauw, Stoppeldijk en Terhole gesloten worden. Door een gelukkig toeval kreeg Jaap Klok enkele maanden geleden contact met Diana Nieuwold. Zij is al enige jaren bezig om de Nederlandse kerken te fotograferen en publiceert haar foto’s op internet. De kerken in de provincie Zeeland ontbraken nog, maar in de herfstvakantie heeft Diana 7 van onze kerken gefotografeerd. In het bijzonder de kerken waar we als parochie in de komende dagen afscheid van gaan nemen.

De foto’s zijn zo mooi, dat, in het kader van de kerksluitingen, is besloten de foto’s tot een boekje te verwerken. Een selectie van de foto’s is hierin gebundeld, samen met pastorale teksten van pastoor Wiertz en pastor Noëla Polet. Het resultaat mag er zijn!

Tijdens de viering werd pastoor Wiertz het eerste exemplaar van het boekje “Gesloten maar niet vergeten” aangeboden.

Een viering met sfeer. Een viering die deed denken aan de vroegere jongerenmissen. De viering werd opgeluisterd door het koor Laudate Dominum met Bernadette Willaert. Het vredeslicht kwam op onze weg. We hopen dat het komende jaar dit Licht ons mag helpen in al onze contacten met elkaar, in een goede gezondheid!