Bedevaart naar Rome 14-19 november 2016

door Lia van Kessel

Maandagochtend verzamelen 19 deelnemers uit Zeeuws-Vlaanderen zich in Hulst om gezamenlijk op reis te gaan naar Rome. Daar sluiten we aan bij zo’n 2000 pelgrims uit Nederland. Met de bus vertrekken we naar vliegveld Zaventem om daar op het vliegtuig naar Rome te stappen. Op het vliegveld ontmoeten we ook onze gids voor de reis. Aangekomen in Rome staan daar weer bussen voor ons en de pelgrims uit regio Bergen op Zoom klaar, om ons via een toeristische route naar het hotel te brengen. Heel mooi om in het donker de verlichte hoogtepunten van de stad te bekijken.

Dinsdag is het al weer vroeg uit de veren om op tijd op het Sinter Pieterplein zijn. We moeten eerst een stukje lopen, dan een paar haltes met de metro en dan nog een stukje lopen. We sluiten aan in de processie , moeten eerst door de poortjes van de beveiliging, en betreden dan via de Heilige deur van barmhartigheid de Sint Pieter. Daar is een eucharistie viering voor alle Nederlandse pelgrims. Het is een prachtige dienst, waar aan het eind van de viering de Paus ook nog een woordje doet. Helaas konden we niet alles zien omdat het zo druk was en iedereen ging staan.

Na een gezamenlijke lunch voor alle pelgrims, gingen we wandelend via de engelenbrug, Piazza Navonna en het Pantheon naar de Santa Maria Maggiore, waar de vespers was.

Woensdagochtend al weer vroeg uit bed om naar de audiëntie van de Paus op het sint Pieterplein te gaan. Weer door de beveiliging en naar het vak op het plein dat voor de Nederlandse pelgrims gereserveerd was. Wat een massa mensen die hierbij aanwezig willen zijn. Om half tien begint de Paus met rondjes rijden over het plein, hier en daar schudt hij mensen de hand, geeft kinderen een kus en zwaait naar iedereen. Om tien uur houdt hij een toespraak over barmhartigheid, deze wordt vertaald in een heleboel verschillende talen, gelukkig ook in het Nederlands. Daarna neemt hij de tijd om nog een paar mensen in rolstoelen en speciale groepen te ontmoeten. Hierna gaan we lunchen en daarna is er een viering voor onze groep in Friezenkerk. Na deze viering is er gelegenheid om een paar toeristische plekjes te bezoeken.

Donderdag staat in het teken van de wandeling van Barmhartigheid. We beginnen met een Heilige mis in een kerk achter de Sint Pieter, daarna wandelen we via zeven kerken ongeveer de hele stad door om op het eind van de middag aan te sluiten bij de viering van barmhartigheid in de Santa Maria in Trastevere. Dat was een prachtige, indrukwekkende viering in alweer een prachtige kerk.

Na de viering hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje die meteen plaats maakte voor onze groep. In het donker zijn we al wandelend langs nog een paar bezienswaardigheden naar de metro gelopen en zo weer naar het hotel terug. Inmiddels worden we daar al best wel handig in.

Vrijdag gaan we ’s ochtends weer op bezoek in de Sint Pieter. We kunnen de kerk nu goed bekijken, ook al is het verschrikkelijk druk. Ook de catacomben, waar verschillende Pauzen liggen begraven hebben we bekeken. In de middag wandelen we een route lang het Colosseum en kerken en nog veel meer! Het is heerlijk weer, zonnig en ongeveer 20 graden, we genieten enorm met z’n allen van al het moois en alle straatverkopers, kunstenaars, levende standbeelden, wat een levendige stad. Als afsluiting is er een zendingsviering in de Sint Jan van Lateranen.