Nederlandse dag in Rome

door Marleen Huige

In de week van 14 tot en met 19 november 2016 waren we met 19 pelgrims uit Zeeuws-Vlaanderen in Rome. Na een mooie reis kwamen we in de stad van Paus Franciscus.

Dinsdag 15 november, vijf dagen voor de afsluiting van het jubeljaar, beleven de Nederlanders een speciale Nederlandse dag. Met bijna 2000 Nederlanders wandelen we vanaf de Engelenburcht in processie richting de Sint Pieter en gaan door de Heilige Deur naar binnen.

In de Sint Pieter vieren we gezamenlijk de Eucharistie, voorgegaan door onze kardinaal, bisschoppen en priesters, waaronder pastoor Wiertz en vicaris Verbeek. Hierna kwam de Paus ons allen een een warm welkom heten en schudde hij vele handen. Aansluitend maakten we een wandeling: Camino Mariano via de Engelenburcht, Piazza Navona en Pantheon naar de Santa Maria Maggiore, waar de dag werd besloten met de Vespers.

Woensdag 16 november: De zon was al vroeg aan de hemel en beloofde weer een extra mooie dag. Nu een audiëntie met onze Paus op een vol Sint Pietersplein. Een waar hoogtepunt ! Het zien en ontmoeten van vreugde en emotie, verbonden met zovelen in ons geloof. Indrukwekkend!

’s Middags woonden we een viering bij in de Friezenkerk, de parochiekerk der Nederlanders. Daarna weer een wandeling door de stad, waarbij we ook de Spaanse trappen beklommen, door de duurste straat van Rome liepen en de Trevi-Fontein bekeken.

Donderdag liepen we de “De wandeling van Barmhartigheid” door de gezellige wijk Trastevere. Langs Piazza Venezia, het Forum Romanum, het Colosseum, en vele fonteinen. Als afsluiting was er de viering van barmhartigheid in de Santa Maria in Trastevere.

Vrijdag:bezoek Sint-Pieter. En als slot een bezoek aan de San Clemente, de titelkerk van Kardinaal Eyck. De afsluiting was een gezamenlijke slotviering in de Kerk Sint-Jan van Lateranen, de bisschopskerk, van onze Paus, als bisschop van Rome .

Een week van ontmoeten, verbondenheid in geloof, met emotionele ervaringen en aandacht
aan elkaar. Zo hebben we dat mogen ervaren, al dan niet uitgesproken. Zo hebben we het jaar van Barmhartigheid afgesloten en gingen we blij en dankbaar weer huiswaarts. Ook dit is weer fijn, met vele herinneringen.
HET WAS ZO MOOI !!!

De kerkdienst kunt u terugkijken via Uitzending Gemist.