Een bijzondere ontmoeting

Het is 5 maart 2016. De vastenactie heeft dit jaar vele boeken in de verkoop, meer dan andere jaren. En dit jaar wordt de vastenactie gecombineerd met koffie en Barmhartigheidskoek in het kader van het heilig Jaar van Barmhartigheid. De straalkapellen met de 7 werken van Barmhartigheid kunnen bezocht worden.

Rond 10.00 uur staat een vrouw vol aandacht te kijken bij kerk en vluchteling. De folder met de gesluierde vrouw roept emoties op en ze kan er niet van loskomen. Ik spreek haar aan. Ze komt oorspronkelijk van hier. Ze is in Hulst geboren en 60 jaar geleden in de Basiliek getrouwd. Sinds die tijd is ze niet meer terug geweest in de Basiliek.

Een bijzonder verhaal, maar haar gedachten gaan weer terug naar de gesluierde vrouw. We nemen afscheid, maar nog geen half uur later komt er iemand naar me toe en vraagt of er een foto gemaakt kan worden. Nu is onze hoffotograaf Ronnie ook vandaag in de weer, dus geen probleem, maar wat is de bedoeling dan toch?

De ouders van mevrouw blijken in de jaren dertig van de vorige eeuw tijdens het opknappen van de kerk na de teruggave van de kerk aan de katholieken ook hun steentje te hebben bijgedragen. Een raam is hiervan nog altijd een stille getuige.

Wat een boekenmarkt (overigens heel goed bezocht) in combinatie met het heilig Jaar van Barmhartigheid al niet teweeg kan brengen.